
Na EPALE nagradnom konkursu „Kultura i kreativnost u obrazovanju odraslih kao važna karika u razvoju celoživotnog pristupa učenju“ kao najbolji nagrađen je tekst Ivane Krsmanović, profesorke primenjenih studija na fakultetu Tehničkih nauka u Čačku.
Pobednički tekst ,,Just play it by ear: Adult learners and music“, objavljen na EPALE platformi, diskutuje značaj muzike i ostalih umetnosti u sferi obrazovanja odraslih, ističući veliku popularnost internet kursa harmonike kao primer uspešne prakse. Naime, kurs razvijen tokom perioda socijalnog distanciranja zbog pandemije korona virusa, uspeo je da okupi više od 300 odraslih učesnika zainteresovanih da na ovaj način nauče da sviraju harmoniku.
„Kao što je objašnjeno u uvodnom videu kursa, bilo ko ko ima harmoniku može da nauči da svira nekolicinu melodija. Bilo da su znali da sviraju i vremenom zaboravili, nemaju muzička znanja, ali imaju volju za učenjem ili čak ne umeju da čitaju note, već uče da sviraju „prema sluhu“, svi su mogli da učestvuju,“ piše Krsmanovićeva.
Kurs je razvila grupa muzičkih stručnjaka iz Beograda i Čačka i sastoji se od 30 video lekcija sa propratnim pisanim instrukcijama. Učesnici su takođe imali pristup Fejsbuk grupama za komunikaciju sa predavačima i drugim učesnicima, bili u mogućnosti da dodaju svoje domaće zadatke na zajedničku platformu ili čak dobiju dodatni nedeljni čas konsultacija sa predavačima u svrhu rešavanja nedoumica.
„Ipak, nije način nastave ono što je fasciniralo ljude da se pridruže u tolikom broju. Ono što se istaklo kao dodatna vrednost kursa je mogućnost povezivanja među učesnicima, koji mahom razumeju isti jezik jer su većinski deo regionane dijaspore“, ističe autorka, dodajući da je učesnicima iz ovog razloga kurs poslužio da se povežu i međusobno, ali i sa muzičkom tradicijom zemalja iz kojh dolaze.
Ovaj kurs je svetao primer dobre prakse u korišćenju umetnosti u svrhe obrazovanja odraslih zbog trajnih pozitivnih efekata koje je ostavio na učesnike. Mnogi su ne samo sklopili nova prijateljstva, već i formirali orkestre i ansamble za rekreativno bavljenje muzikom, a neki su, kako kaže autorka, čak i pronašli izgubljene rođake. Svima je zajedničko što su pokazali ne samo inciijativu za učenje novih veština i korišćenje IKT u obrazovne svrhe, već i posvećenost učenju u grupi i pomaganju drugim učesnicima da savladaju materijal.
Celokupan pobednički tekst na engleskom jeziku moguće je pronaći na sledećoj stranici.