Razvoj digitalnih strategija u evropskim školama – studije slučaja

Radna grupa Evropske mreže škola (European Schoolnet) „Interaktivna učionica” objavila je studije slučaja u kojima je prikazano 15 škola širom Evrope koje uspešno neguju digitalne kompetencije svojih učenika strateškim planiranjem aktivnosti i inovativnim pristupima. Studije su usredsređene na uključivanje digitalnih alata u obrazovanje i pružaju praktične primere odgovora škola na izazove, ali i mogućnosti koje otvara digitalno učenje. Iz Srbije su u ovom istraživanju, kao primeri dobre prakse, učestvovale OŠ „Nada Popović“ iz Kruševca i Matematička gimnazija iz Beograda.

Šta podrazumevaju ove studije slučaja?

Studije slučaja ove radne grupe zasnovane su na intervjuima timova škola iz osam zemalja – Češke, Irske, Italije, Luksemburga, Portugala, Srbije, Slovenije i Švajcarske. Uključene škole su razvile i primenile sopstvenu digitalnu strategiju, usredsređenu na održivu i efikasnu upotrebu digitalnih tehnologija za sve učenike, kako bi njihova postignuća bila unapređena.

Zašto su ove studije slučaja razvijene?

Kako digitalizacija u obrazovanju sve više uzima maha, studije slučaja su zamišljene tako da upravama škola, edukatorima i donosiocima odluka pruže konkretne primere kako digitalni alati mogu da unaprede učenje i odgovore na nejednakosti u pristupu tehnologijama. One pružaju uvid u to kako su se škole prilagodile digitalnom dobu, primenile svoje strateške planove i razvijale obuke nastavnika kako bi stvorile prilike za digitalno učenje.

Zbog svojih inovativnih pristupa uključivanju digitalnih alata u obrazovanje odabrane su sledeće škole:

  1. ZŠ Lesní, Češka − Poznata po uključivanju digitalnih tehnologija u kurikulum, ova škola je usredsređena na razvijanje „veština za život” kod svojih učenika i postala je regionalni lider u oblasti digitalnog obrazovanja.
  2. Expedition ScioschoolČeška − Uspešno je primenila virtuelnu stvarnost i druge digitalne alate kako bi svojim učenicima pružila sveobuhvatna i praktična iskustva, negovala kreativnost i veštine neophodne za rešavanje problema.
  3. Nessan’s Primary SchoolIrska − Sveobuhvatan plan za digitalno učenje ove škole uključuje upotrebu digitalnih portfolija i formativno ocenjivanje kako bi se unapredile digitalne kompetencije učenika.
  4. Dominican CollegeIrska − Razvila je jedinstven pristup digitalnom učenju, sa snažnim fokusom na medijsku pismenost i aktivno uključivanje učenika stvaranjem digitalnih sadržaja.
  5. Ecole Internationale Gaston ThornLuksemburg − Ova škola povezuje demokratske vrednosti sa digitalnim inovacijama i ističe kritičko mišljenje i aktivno učešće u društvenom životu u okviru svoje strukturisane digitalne strategije.
  6. Lycée Aline MayrischLuksemburg − Poznata po primeni veštačke inteligencije u nastavi, ova škola koristi alate zasnovane na VI kako bi podržala i nastavnike i učenike pri individualizaciji učenja.
  7. Agrupamento de Escolas Fernando CasimiroPortugal − Kao lider u inovativnim prostorima za učenje, ova grupa škola je primenila aktivne metodologije kako bi povećala uključenost učenika upotrebom digitalnih alata.
  8. Agrupamento de Escolas FreixoPortugal − Škola je usmerena ka stvaranju inkluzivnih digitalnih prostora za učenje i poseban značaj pridaje digitalnom društvenom angažmanu i bezbednoj upotrebi tehnologija.
  9. Osnovna škola „Nada Popović“, Srbija − Koristi digitalne tehnologije kako bi negovala inkluzivno okruženje za učenje koje podržava sve učenike u razvoju.
  10. Matematička gimnazija, Srbija − Kao škola koja je specijalizovana za matematiku i prirodne nauke, Matematička gimnazija uključuje najnovije tehnologije u proces učenja kako bi unapredila učenje i istraživanje svojih učenika.
  11. Osnovna šola Bratov PolančičevSlovenija − Usredsređena je na razvoj digitalnih kompetencija u okviru svih predmeta, a posebno kritičko mišljenje i rešavanje problema.
  12. Gimnazija BrežiceSlovenija − Ova ustanova koristi digitalne tehnologije kako bi razvijala učenje zasnovano na projektnoj nastavi radi razvoja međupredmetnih kompetencija učenika.
  13. Istituto MattarellaItalija − Usredsređena na prevazilaženje digitalnog jaza, ova škola sprovodi strategije kako bi omogućila svim učenicima jednak pristup digitalnim alatima.
  14. CSVR − Cercle scolaire de Val-de-Ruz, Švajcarska − Ova škola iz ruralne sredine kombinuje digitalne inovacije sa održivošću, osnažuje učenike upotrebom fleksibilnih modela učenja i neguje ključne digitalne veštine u okruženju koje promoviše saradnju.
  15. L’Ecole du Mont sur Lausanne, Švajcarska − Ova škola u blizini Lozane sprovodi projekte na temu digitalne pismenosti i međupredmetnih kompetencija, kako bi svoje učenike osposobila da se odgovorno kreću u digitalnom svetu negujući kulturu inoviranja zahvaljujući podršci lokalne zajednice i obukama nastavnika.

Ovih petnaest studija slučaja pruža mnoštvo praktičnih uvida za škole koje žele da razviju ili unaprede svoje digitalne strategije. Svaka od studija ističe važnost strateškog vođenja, stručnog usavršavanja nastavnika i dugoročne vizije za uključivanje digitalnih alata u obrazovanje.

Više o radu radne grupe „Interaktivna učionica” možete da saznate ovde, a ukoliko imate nekih pitanja u vezi sa studijama slučaja ili radom radne grupe, možete da pošaljete imejl na adresu schools-vet@tempus.ac.rs.