Фондација Темпус – национална јединица мреже Eurydice – у сарадњи са Министарством просвете, науке и технолошког развоја, организовала је годишњу конференцију „Иницијално образовање наставника језика: политике и праксе” 20. октобра 2022. године.
Конференцији је присуствовало више од сто учесника, међу којима је било највише наставника језика на различитим нивоима образовања, али и истраживача, стручних сарадника, студената и представника других установа које се баве образовањем.
Конференцију су отворили др Александар Јовић, помоћник министра за међународну сарадњу и европске интеграције из Министарства просвете, науке и технолошког развоја, и Марко Банковић, помоћник управитеља Фондације Темпус. Након уводних обраћања, Тамара Костић из Фондације Темпус је представила мрежу Eurydice као ресурс за истраживање европских политика и пракси у образовању и студије релевантне за наставнике језика. Презентација је доступна овде, а ресурсима мреже Eurydice можете приступити на овој страници. Након тога, Тамара Ђорђевић је говорила о активностима Фондације Темпус у области језичког образовања и видовима подршке које ова организација пружа наставницима језика. Презентација са свим релевантним линковима налази се овде. Учесници догађаја имали су прилику и да чују др Наташу Симић са Института за психологију Универзитета у Београду, која је изложила резултате истраживања везаних за одабир наставничке професије и припреми за посао на националном и европском нивоу уз осврт на главне изазове. Презентацију можете преузети са овог линка. Снежана Вићентић из Завода за унапређивање образовања и васпитања представила је законски оквир за приправничко-менторску праксу у Србији и позвала учеснике на промишљање о конкретним аспектима праксе у Србији и могућим начинима њиховог унапређења. Први део конференције завршен је панелом на тему менторства и приправништва из угла практичара у основном и средњем образовању, током којег су менторке Бисерка Станишић и Ивана Милошевић описале како спроводе процес увођења у посао и препреке са којима се суочавају, док су Ивана Вукомановић и Нина Пиповић говориле о подршци коју су добиле током своје праксе и приликама за унапређење овог процеса.
Поподневни део програма започео је презентацијом нашег госта из Швајцарске, др Лукаса Блајхенбахера, едукатора наставника језика на Универзитету за образовање наставника Санкт Гален и истраживача у области наставничких компетенција, учења страних језика и вишејезичности. Лукас Блајхенбахер је говорио о принципима планирања иницијалног образовања, препорукама из Европског профила за образовање наставника језика, праксама из Европе и Швајцарске које се тичу ове теме и таксономији компетенција наставника језика развијеној у оквиру пројекта Европског центра за живе језике. Учесници су у оквиру овог излагања били позвани да издвоје компетенције којима је потребно посветити додатну пажњу у Србији, а одговори се налазе овде. Конференција је завршена панел дискусијом предавача са Филолошког факултета Универзитета у Београду – др Ненада Томовића, продекана за научни и стручни рад, др Ане Ђорђевић, заменика управника Катедре за англистику, др Јелене Брајовић, ванредног професора на Катедри за романистику и Милице Мастило, докторанда и демонстратора на Катедри за иберијске студије. Теме разговора биле су организација образовања будућих наставника, са освртом на позитивне аспекте и прилике за унапређење, као и популарност наставничког позива међу студентима и њихова спремност за ову професију по завршетку иницијалног образовања.
Захваљујемо свим говорницима на изузетном доприносу овом догађају, а учесницима на присуству, питањима и коментарима. Снимак конференције доступан је на YouTube каналу Фондације Темпус