Како савладати трему пред завршни испит/пријемни испит

Непосредно пред пријемни испит ученици често на питање како се осећају кажу да имају трему. Трему некада препознају тек након пријемног и описују је као замрзавање или како их је трема савладавала. Некада пак, ученици препознају да их је трема подстакла да пруже максимум својих могућности.

Шта је трема?

Трема је доживљај са којим смо се сви некада у некој мери сусрели. Препознајемо трему као низ реакција које обухватају: телесне реакције, шта мислимо, како се осећамо и понашамо. Најједноставније бисмо трему описали као реакацију на притисак и стрес, што је уобичајена реакција услед страха и ишчекивања. Не можемо да избегнемо трему, али можемо да употребимо знање о треми да бисмо је савладали.

Постоје две важне одлике треме које нам помажу да је превазиђемо: телесне реакције и узнемиравајуће мисли.

Телесне рекације и узнемиравајуће мисли

Телесне реакције често прво приметимо: кратак дах, знојење дланова, узнемирен стомак, вртоглавица, благо подрхтавање руку, суше се уста, срце убрзано куца, доживљај да нам је ”мозак у магли“. Када се осврнемо на ситуације треме, можемо да издвојимо које се од ових телесних реакција јављају код нас. На овај начин нам тело саопштава да има доживљај да се налази у непосредној опасности – као да нас неко јури.

И док знамо да нема физичке опасности на пријемном испиту, имамо друге бриге: да ли ћемо успети да имамо довољан број бодова, да ли смо довољно учили, да ли ћемо успети да будемо на буџету. Сумњамо у себе и смењују нам се различити катастрофални исходи пријемног испита попут: никада нећу уписати ниједан факултет; уписаћу нешто чиме не желим да се бавим; сав труд ће бити узалудан.

Технике за савладавање треме

Бриге и сумње нас додатно узнемире, чиме се појачавају телесне реакције, што опет има негативан утицај на концентрацију и показивање знања на пријемном испиту. Основни циљ при савладавању треме је да себе умиримо, уместо да бринемо. На телесном плану, то значи да се усмеримо на дисање стомаком (абдоминално дисање). Дишемо стомаком када при удисају и издисају приметимо како нам се стомак подиже и спушта. Дисање на овакав начин пет минута пре пријемног може да умири телесне реакције. У току самог испита, када приметите да Вас трема обузима, препоручује се дисање по правилу: удишемо бројећи до четири, задржимо дах четири секунде и издишемо бројећи до четири. Истраживања која се баве реакцијама на стрес бележе да су испитаници који су дисали на овакав начин били смиренији и успешнији, зато што нам овакво дисање на телесном нивоу говори да нисмо у опасности.

Када је у питању ток мисли, важно је да идентификујемо мисаони ток који ће омогућити да се смиримо и учинити да прекинемо узнемиравајуће мисли. На пример, често се дешава да пред пријемни испит ученици слушају: приче о људима који нису успели или студенте који објашњавају како је пријемни тежак, стресан или чују друге који се преслишавају за неке делове градива које нису добро научили. Важно је да знамо шта нас лично највише узнемирава да бисмо могли да испланирамо како да тај утицај ограничимо и да изаберемо реченице које нас смирују, на пример: изаберите текстове песама који могу буду да буду умирујући, смислите охрабрујуће реченице попут: Како год да урадим пријемни наћи ћу начин да се бавим оним што ме занима; успећеш да се сетиш; ако и не успеш ниси глуп/а; ако сада не успеш, није крај света. Можемо да их поновимо себи онда када нам је потребно охрабрење. Додатно, из искуства ученика издвајам смернице за прекид узнемиравајућих мисли:

  • Неколико дана пред пријемни не прати ниједну Фацебоок групу, форум и слично која окупља оне који припремају пријемни.
  • Немој да причаш о испиту са пријатељима који паниче.
  • Пред пријемни немој да слушаш шта причају око тебе. Изабери омиљену музику коју ћеш слушати док не почне пријемни.

Некада нас брине да ли ћемо се снаћи са техничким деловима пријемног, на пример: да ли стижемо на време, да ли ћемо пронаћи учионицу где се одржава пријемни. Као најкорисније савете на ову тему ученици издвајају :

  • Посети факултет на којем ћеш полагати пријемни испит. Смирује када знаш куда треба да идеш на дан пријемног.
  • Ако испит није у твом граду, уколико можеш, дођи вече пред пријемни.
  • Ако желиш да ти неко прави друштво пре или после пријемног, позови их да буду са тобом.
  • Провери више пута да ли су све потребне ствари са тобом (документа, оловке, пријавни листови и сл)
  • Планирај да стигнеш раније да не би било бриге око гужви, кашњења и сл.

У току пријемног испита ученици издвајају као значајну помоћ:

  • Не сабирај бодове. Концентриши се да урадиш највише што можеш, биће довољно времена за процену тачних одговора после пријемног.
  • Ради својим темпом. Понеси сат и прати време. Игнориши оне који предају први. Искористи време, сасвим је у реду да будеш последња особа која ради.
  • Понеси флашицу воде са собом.
  • Буди љубазан/а према себи на испиту, охрабруј се.

У сваком случају, треба запамити да је трема очекивани пратилац пријемног, али да поред ових,  постоје и друге разноврсне технике да је савладамо, како пре, тако и током пријемног испита.